TwistMagazine.se

Magazine-bloggen med en Twist

rainbow

Ljuset är viktigt!

Nu är snart höstens mörka dagar här, och med mörker kommer också ofta trötthet. Vissa kan även få höstdepressioner när sommarens glada dagar är över, men det finns saker man kan göra för att minska risken för detta.

Det första man ska komma ihåg är att ljuset är viktigt. På sommaren får vi automatiskt mycket ljus eftersom dagarna är långa och värmen lockar ut oss, men på höst och vinter sitter vi hellre inne än är ute i regn, rusk och snö. Trots att det kanske inte är så roligt att ta sig ut bör man ändå försöka göra det. Man ska helst vara ute så mycket som möjligt under dygnets ljusa timmar, för ljuset gör oss piggare och gladare. Faktum är att vi får de positiva effekterna av ljuset även på en mulen dag, så det gör inget om det inte är sol.

En annan viktig sak är att ha rutiner, speciellt för sömn. Att sova bra är viktigt, och man får ofta en bättre sömn om man har rutiner. Att gå och lägga sig och gå upp på ungefär samma tidpunkter oavsett om det är helg eller vardag gör att kroppen ställer in sig på detta och på så vis är det enklare att bli utsövd. Rutiner för mat är också bra eftersom det påverkar oss mycket. Man mår sämre när blodsockret sjunker, och ger man då efter för sötsuget kommer man bara att må bra en liten stund. Att äta regelbundet med nyttiga mellanmål gör oss piggare och gladare.

Sist men inte minst är motionen viktig. Kroppen behöver röra på sig för att må bra, allra helst minst 30 minuter per dag. En rask promenad i den friska höstluften kan göra underverk för humöret även om det kanske inte känns så lockande innan man har kommit ut. Vi mår bäst av att motionera utomhus så att vi inte bara får motion utan också massor av frisk luft, men under de riktigt ruskiga dagarna går det förstås lika bra att vara inne också!

Leave a Reply